Vervanging kunstgebit

Vervanging kunstgebit

Wanneer u een kunstgebit heeft, is het aan te raden om minimaal één keer per jaar op controle te gaan. Zo kan uw behandelaar tijdig vaststellen of uw kunstgebit aangepast of vervangen moet worden. Een volledig kunstgebit (boven- en/of onderprothese) krijgt u vergoed vanuit uw basisverzekering. Over het algemeen wordt een nieuwe prothese na vijf tot zeven jaar door de zorgverzekeraars vergoed*.

Hieronder zijn een aantal problemen nader toegelicht en worden er voorbeelden gegeven van passende oplossingen. Herkent u zich in geen enkel probleem, maar heeft u toch last? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Heeft u pijn aan uw kaak en/of zit uw kunstgebit te los?

Doordat uw kunstgebit op uw kaak drukt, zal uw kaak in de loop van de tijd gaan slinken. Omdat uw kunstgebit niet mee slinkt, zal er ruimte ontstaan tussen uw kunstgebit en uw kaak waardoor uw kunstgebit losser gaat zitten. Dit kan vervelend zijn met praten en eten, maar het kan ook pijn veroorzaken doordat het kunstgebit op sommige plekken zwaarder drukt dan op andere. Wanneer u dit herkent, is het belangrijk dat u niet zelf aan uw kunstgebit gaat schuren of vijlen, maar naar uw behandelaar gaat. Hij of zij kan dit meestal gemakkelijk aanpassen waardoor uw kunstgebit weer stevig in uw mond komt te zitten. Deze zorg wordt door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed en valt onder de basisverzekering*.

Ziet uw kunstgebit er niet meer mooi uit?

Door gebruik is een kunstgebit aan slijtage onderhevig. De kleuren van de tanden en van het tandvlees kunnen veranderen. Ook de pasvorm kan na verloop van tijd minder worden.

Praktijk sfeerbeeld

‘Knappende’ kaak tijdens het eten?

Deze problemen ontstaan door een verkeerde beethoogte. U bijt te diep dicht, waardoor de onderkaak te dicht bij uw neus komt te liggen. Hierdoor bevindt het kaakgewricht zich niet meer in de juiste positie en kan er schade ontstaan. Wanneer u in de spiegel kijkt, kunt u goed zien wanneer de beet te laag is. Een nieuw gebit biedt hiervoor de oplossing.

Afgevlakte kiezen, losse voortanden of scheurtje in de bovenprothese

Wanneer u afgevlakte kiezen heeft, kan dit leiden tot een te lage beethoogte. Hierdoor kunnen voortanden los komen te staan of er kan een scheurtje in de bovenprothese ontstaan. Dit probleem is vaak op te lossen door de kiezen te vervangen. Hierdoor wordt de beethoogte weer juist. Deze reparatie valt binnen de basisverzekering*. 

*De hoogte van uw vergoeding hangt af van uw zorgverzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar wanneer uw prothese of reparatie aan uw prothese wordt vergoed.

Praktijk sfeerbeeld

Wennen aan een kunstgebit

Heeft uw prothese een reparatie nodig? Deze reparaties worden uitgevoerd in een tandtechnisch laboratorium. Neem contact met ons op om een afspraak te maken, dan zorgen wij ervoor dat uw prothese snel en vakkundig hersteld wordt.

Vul onderstaand formulier in voor een intakegesprek

Geslacht:*
Bent u al bij onze praktijk ingeschreven?:*
Wilt u berichten per email ontvangen?:

Patiëntervaringen

3924 reviews · ⭐ 9.2 gemiddeld

fijn

-

Uitstekend geholpen

Prima

vriendelijk en deskundige hulp

al jaren trouwe en tevreden klant. Behandelaar neem de tijd voor je en voorziet je van advies.

Mondhygieniste Rixt en tandarts Hendrika prettige behandeling

Mijn angst voor de tandarts valt weg bij Rixt en Hendrika, fijne mensen!! Mooi schoon gebit door de reiniging en controle Gelukkig alles goed.

vakkundig en vriendelijk geholpen

tandarts stelde me gerust en deed goed haar werk.

Fijne ervaring

Fijne en rustige ervaring, legt alles keurig netjes uit wat hij doet.

Zoals altijd heb een hele goede behandeling gehad van mijn tandarts!

Er was een vulling van een kies afgebroken. Nadat ik daarover gebeld had van mijn vakantiebestemming, mocht ik op de eerste dag dat we weer thuis waren direct komen. Ze heeft mij perfect geholpen en was ik blij dat alles nu weer goed was!

Prima

Zorgvuldig en toch klantvriendelijk

Zoals altijd een vriendelijke en vakkundige ervaring.

Ik wordt altijd vooraf op de hoogte gebracht van wat er moet gebeuren, waarna de behandeling naar mijn gevoel vakkundig plaatsvindt, en ik mij op mijn gemak voel.

Goed geholpen

Kundig personeel en behandeling wordt goed uitgelegd

Super.

Er was een stuk afgebroken van mijn kies en ik kon dezelfde dag al geholpen worden.

Prima behandeling

Uitstekende behandeling. No-nonsense en deskundig!

Mn angst was groot

Werd gelijk op mn gemak gesteld zodra ik in de stoel kwam Alles werd goed uitgelegd wat ze gingen doen

Top

Altijd een vriendelijke ontvangst! Geen lange wachttijden. En bij spoed altijd oplossingsgericht!

Zeer goed geholpen!

Ik was een langere tijd niet geweest. Ik werd goed op mijn gemak gesteld en alles werd goed uitgelegd wat er gedaan ging worden. Alles deed hij rustig en goed werk verricht.

Goed

Ben tevreden met de tandarts.

Prima, met beide behandelaars.

Zie boven.

Prima

Ik ben een angstpatiente voor de tandarts ,had een gat in een tand die al eens een wortelkanaalbehandeling had gehad ,maar toch pijn ik heb nu nog 5 tanden in mijn onderkaak en ik moest nu de beslissing nemen om te trekken ,met overleg is er besloten om deze toch te trekken en niet meer te vullen omdat ik dan over een half jaar als de vulling het zou houden ,waarschijnlijk hij toch alsnog getrokken moest worden ,na de raad van de tandarts toch besloten om deze te laten trekken ,en dan zien we t.z.t. wat ik verder ga doen een onderprotese of toch nog als het mogelijk is een plaatje ,kan ik nu nog niet een beslissing over nemen in verband met gebruik van Prednison en dan zet je gezicht op .

Niks veranderen

Alles verliep vlotjes en conform verwachting

Fijne tandarts

Goed en kundig behandeld

Heel goed.

Ik had al een week kiespijn, en heb jullie gebeld. Ik kon om 13.00 uur komen, blij dat ik was. Had een losse vulling, ben met heel veel zorg behandeld. Normaal heb ik geen verdoving nodig, maar bij deze wel, bij het beginnen deed het zoveel pijn, dat er verdoving is ingezet. Daarna ging het goed. Hartelijk dank, nog wat adviezen mee gekregen.

Geweldig !

Er was een stuk van een kies afgebroken. Volgende dag kon ik gelijk terecht. René heeft er weer een mooi kunstwerk van gemaakt!

Ontspannen sfeer en goede uitleg

Door ervaringen in mijn kindjaren bij de tandarts altijd niet comfortabel bij een bezoek aan de tandarts. Ik voelde mij meer ontspannen, prima uitleg. Fijn ontvangst.

Geweldig leuke tandarts

Hele leuke spontane tandarts is Hendrike Landman.

Prima

Prima